Thursday, August 2, 2007

Wiki, wiki

Nu sagde jeg jo i sidste indlæg, at jeg ikke var meget for Technorati navnet. Til gengæld er jeg så vild med wiki navnet. Det signalerer lige det modsatte af Technorati. Wiki - hvis man smager på det er det lidt ligesom noget sødt og perlende. Jeg forsøgte mig med at oprette wikis to steder: PBwiki og Wikispaces. Det gik bedst med PBwiki - men om det var fordi, jeg havde lavet al tumlen rundt på Wikispaces først og tog erfaringerne med mig til PBwiki - det ved jeg ikke. Jeg har desværre den uheldige tendens, at jeg ikke gider læse brugsanvisninger eller se intro'er. Jeg kaster mig lige ud i det og forventer, at jeg intuitivt fatter det hele med det samme. Om det er min intuition eller en dårlig grafik og pædagogik hos de to wiki'typer, skal jeg ikke kunne sige, men der gik ihvertfald lidt tid, inden jeg fandt ud af sammenhængen i wiki'en. Altså at man linker siderne til hinanden. Bøvlede i lang tid med, at jeg ikke kunne finde de sider igen, som jeg møjsommeligt havde oprettet - men fandt så ud af, at jeg skulle linke de enkelte sider til hinanden. Aha - så fandt jeg fidusen.

Wikis er et oplagt værktøj til at samarbejde om en form for videnopbygning. I forhold til online dokument-tjenester som Google docs, er wiki'er bedre, når man skal arbejde med større vidensområder. Hvis man bare har et enkelt dokument, man skal arbejde sammen om, så er Google docs bedre.

No comments: